פרשת פנחס
פרשתנו פותחת:"פִּינְחָס בֶּן אֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן הַכֹּהֵן הֵשִׁיב אֶת חֲמָתִי מֵעַל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקַנְאוֹ אֶת קִנְאָתִי בְּתוֹכָם וְלֹא כִלִּיתִי אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בְּקִנְאָתִי: לָכֵן אֱמֹר הִנְנִי נֹתֵן לוֹ אֶת בְּרִיתִי שָׁלוֹם": (במדבר כה)
ורש"י מפרש: לפי שהיו השבטים מבזים אותו הראיתם
בן פוטי זה שפיטם אבי אמו עגלים לעבודת אלילים והרג נשיא שבט מישראל לפיכך בא
הכתוב ויחסו אחר אהרן: (סנהדרין פב., סוטה מב)
רש"י
מנסה להסביר למה חשוב לייחס את פנחס לאהרון. והרי אם מסופר לנו שהוא בנו של אלעזר הכהן
ברור שהוא נכדו של אהרן. אם התורה מדגישה
את אהרן זה כדי להציל את פנחס מבזיונות
אם ברצוננו להבין סיבת הבזיונות נחזור
להולדתו של פנחס בספר שמות (שמות ו):
"וְאֶלְעָזָר בֶּן אַהֲרֹן לָקַח לוֹ מִבְּנוֹת פּוּטִיאֵל לוֹ לְאִשָּׁה
וַתֵּלֶד לוֹ אֶת פִּינְחָס אֵלֶּה רָאשֵׁי אֲבוֹת הַלְוִיִּם לְמִשְׁפְּחֹתָם":
ששם רש"י מפרש לנו:
מבנות פוטיאל - מזרע יתרו שפטם עגלים לע"א. ומזרע יוסף שפטפט ביצרו
(ב"ב קט):
מניטו
מסביר לנו: למה זכה פנחס לעצור את המגיפה? דווקא בגלל יחוסו ליתרו.
ישנם שני כלים מרכזיים בהם האדם זוכה להכיר את המציאות: שמיעה והראיה.
התלמוד כלו שמיעה, והלימודים שלו פותחים ב- תא שמע (בוא ושמע).
לעומתו הזהר כולו ראיה, והלימודים שלו פותחים ב- תא חזי (בוא וראה).
וחז"ל קבעו לנו בתלמוד בעניין תוקף העדות: לא תהא שמיעה גדולה מראיה (ר"ה כה: (. יש
עדיפות, בתחום העדות, למי שראה את המעשה על פני מי שרק שמע על מעשה.
כדי להבין את הסוד של זהר צריך את חוש הראיה, אבל כדי לפתח כלים לראיה הזאת
חייבים להתחיל בלימוד הגמרא ופיתוח השמיעה. מניטו היה מבכה את אלה שמסוגלים לראיה אבל
לא הכשירו את עצמם ביכולת השמיעה, ולכן הסתכלותם המסטית עלולה להוביל אותם לעבודה
זרה או לשגעון.
בשבוע שעבר נפגשנו מפגש כואב עם בלק ובלעם.
על בלק נאמר:
"וַיַּרְא בָּלָק בֶּן צִפּוֹר אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה יִשְׂרָאֵל
לָאֱמֹרִי": (במדבר פרק כב)
וגם בלעם מתאפיין בכוח הראיה:
"וַיִּשָּׂא מְשָׁלוֹ וַיֹּאמַר נְאֻם בִּלְעָם בְּנוֹ בְעֹר וּנְאֻם
הַגֶּבֶר שְׁתֻם הָעָיִן: נְאֻם שֹׁמֵעַ אִמְרֵי אֵל אֲשֶׁר מַחֲזֵה שַׁדַּי
יֶחֱזֶה נֹפֵל וּגְלוּי עֵינָיִם": (במדבר פרק כד)
ולכן כדי לקלל עליו לראות את ישראל:
" וַיֹּאמֶר אֵלָיו בָּלָק לְךָ נָּא אִתִּי אֶל מָקוֹם אַחֵר אֲשֶׁר
תִּרְאֶנּוּ מִשָּׁם אֶפֶס קָצֵהוּ תִרְאֶה וְכֻלּוֹ לֹא תִרְאֶה וְקָבְנוֹ
לִי מִשָּׁם":
" וַיִּשְׁמַע יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן חֹתֵן משֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ כִּי הוֹצִיא ה' אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם:
יבוא בעל השמיעה ויביס את בעלי הראיה.
תגובות
הוסף רשומת תגובה