ויקרא
השבת אנו
פותחים את ספר ויקרא ספר תורת כהנים או ספר הקדושה. לכתחילה הספר היה אמור להיות
ספרן של כל ישראל כמאמר הכתוב :
"וְאַתֶּם
תִּהְיוּ לִי מַמְלֶכֶת כֹּהֲנִים וְגוֹי קָדוֹשׁ אֵלֶּה הַדְּבָרִים
אֲשֶׁר תְּדַבֵּר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל": (שמות פרק יט ו)
אלא
שלאחר חטא העגל התמנו אהרון ובניו לכהנים הממונים על עבודת המקדש.
וספר
זה פותח בפנייה אישית של הקב"ה למשה:
(א)
וַיִּקְרָא אֶל משֶׁה וַיְדַבֵּר ה' אֵלָיו
מֵאֹהֶל מוֹעֵד לֵאמֹר: (ויקרא פרק א א)
אות
"אלף" במילה ויקרא מוקטנת כדי שנשים לב אליה. ורש"י מפרש לנו:
ויקרא
אל משה - לכל דברות ולכל אמירות ולכל צוויים קדמה קריאה לשון חיבה (יומא ד' ויקרא
ר') ,
לשון שמלאכי השרת משתמשים בו שנא' (ישעיה ו) " וְקָרָא זֶה אֶל זֶה וְאָמַר
קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ קָדוֹשׁ ה' צְ-בָאוֹת".
אבל לנביאי האומות עכו"ם נגלה עליהן בלשון עראי וטומאה שנא' וַיִּקָּר אֱלֹהִים
אֶל בִּלְעָם:
המדרש,
בבואו להסביר את ההבדל בין הפנייה למשה (ויקרא) לבין הפנייה לבלעם (ויקר) נותן את
המשל הבא:
משל למלך שרצה לחלק מטבעות זהב לעמו. המלך זרק את המטבעות לשמים מבלי לדאוג לאן
תיפולנה. חלק נפלו במקום טהור וחלקן לא.
יש
כאן ההדגשה על הקריאה בשם, כפי שרש"י מביא: לכל דברות ולכל אמירות
ולכל צוויים קדמה קריאה לשון חיבה.
כפי שמצאנו באברהם:
"וַיִּקְרָא אֵלָיו מַלְאַךְ ה' מִן הַשָּׁמַיִם וַיֹּאמֶר אַבְרָהָם
אַבְרָהָם וַיֹּאמֶר הִנֵּנִי": ( בראשית פרק כב יא)
אבל
חשוב לשים לב לדוגמא שרש"י מביא. המלאכים קוראים זה לזה, והמילה הראשונה שהם
אומרים היא: קדוש. מניטו מסביר שבפנייה אקראית כפי שה' פונה לנביאי אומות
העולם (ויקר - לשון מקרה וטומאה) יש
אפשרות להעביר דברי חכמה אבל לא דברי קדושה.
חכמת הפילוסופים אינה מביאה בהכרח לקדושה, אבל חכמת התורה חייבת להביא לקדושה.
ולכן מהרגע שיש משכן בעם ישראל, הנבואה תעבור רק דרך נביאי ישראל. וכמאמר המדרש
בשיר השירים רבה פרשה ב פסקה יד:
אמר
רבי יצחק: עד שלא עמד אהל מועד היתה נבואה מצויה באומות העולם. משעמד אהל מועד
פסקה נבואה מהם ככתוב אחזתיו ולא ארפנו. ואם תאמר והלא בלעם בן בעור נתנבא?
אמור לטובתן של ישראל נתנבא.
הדבר
לא היה ברור לאנושות הקדומה אבל מאז פרצו הנצרות והאיסלם וכבשו את רוב העולם,
התרגלו גם הגויים לרעיון שכשמדברים על התגלות ה' לבני אדם, מתכוונים להתגלות ה'
לעם ישראל בהר סיני.
ולכן מיד לאחר שסיימנו את ספר שמות "וכבוד ה' מלא את המשכן" אנו פותחים
בייחוד הדיבור לנביאי ישראל "ויקרא אל משה".
תגובות
הוסף רשומת תגובה