פרשת ויגש תשפ"א

                                                 להורדה בפורמט Pdf


בספר מלכים א פרק יא כ"ט מצאנו את סיפור קריעת ממלכת בית דוד לשתי ממלכות:
וַיְהִי בָּעֵת הַהִיא וְיָרָבְעָם יָצָא מִירוּשָׁלָם וַיִּמְצָא אֹתוֹ אֲחִיָּה הַשִּׁילֹנִי הַנָּבִיא בַּדֶּרֶךְ וְהוּא מִתְכַּסֶּה בְּשַׂלְמָה חֲדָשָׁה וּשְׁנֵיהֶם לְבַדָּם בַּשָּׂדֶה: וַיִּתְפֹּשׂ אֲחִיָּה בַּשַּׂלְמָה הַחֲדָשָׁה אֲשֶׁר עָלָיו וַיִּקְרָעֶהָ שְׁנֵים עָשָׂר קְרָעִים: וַיֹּאמֶר לְיָרָבְעָם קַח לְךָ עֲשָׂרָה קְרָעִים כִּי כֹה אָמַר ה' אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל הִנְנִי קֹרֵעַ אֶת הַמַּמְלָכָה מִיַּד שְׁלֹמֹה וְנָתַתִּי לְךָ אֵת עֲשָׂרָה הַשְּׁבָטִים: וְהַשֵּׁבֶט הָאֶחָד יִהְיֶה לּוֹ לְמַעַן עַבְדִּי דָוִֹד וּלְמַעַן יְרוּשָׁלַם הָעִיר אֲשֶׁר בָּחַרְתִּי בָהּ מִכֹּל שִׁבְטֵי יִשְׂרָאֵל: יַעַן אֲשֶׁר עֲזָבוּנִי וַיִּשְׁתַּחֲווּ לְעַשְׁתֹּרֶת אֱלֹהֵי צִדֹנִין לִכְמוֹשׁ אֱלֹהֵי מוֹאָב וּלְמִלְכֹּם אֱלֹהֵי בְנֵי עַמּוֹן וְלֹא הָלְכוּ בִדְרָכַי לַעֲשׂוֹת הַיָּשָׁר בְּעֵינַי וְחֻקֹּתַי וּמִשְׁפָּטַי כְּדָוִד אָבִיו: וְלֹא אֶקַּח אֶת כָּל הַמַּמְלָכָה מִיָּדוֹ כִּי נָשִׂיא אֲשִׁתֶנּוּ כֹּל יְמֵי חַיָּיו לְמַעַן דָּוִד עַבְדִּי אֲשֶׁר בָּחַרְתִּי אֹתוֹ אֲשֶׁר שָׁמַר מִצְוֹתַי וְחֻקֹּתָי:

הנבואה הזאת על חלוקת הממלכה לשתי ממלכות מעלה לכאורה חידה מתמטית. אם הבגד קרוע לשנים עשר קרעים, ומתוכם עשרה ניתנים לירבעם ואחד לרחבעם בן שלמה, הרי שנותר עוד קרע אחד שלא פורש מה דינו?

כדי להבין את פשר הדבר נחזור לפרשתנו פרשת ויגש. הפרשה פותחת בפגישה הגורלית בין יהודה ליוסף, פגישה שמטרתה לקבוע מי מחזיק בבנימין: יהודה שמבקש להחזירו לארץ כנען או יוסף שמבקש להשאירו בגלות במצרים.

בשלב זה הנצחון ביד יוסף. בנימין יישאר במצרים וכל המשפחה תרד לגלות. אבל בספר מלכים יהודה ינצח ובנימין יצטרף אליו למלכות הדרום, ודרכם תמשיך היסטוריה של עם ישראל.

בנימין הוא בחיר השבטים, הוא היחיד שנולד בארץ ישראל, והוא שזכה לארח את השכינה בנחלתו. כדברי רש"י על הפסוק בברכת בני יעקב:"לְבִנְיָמִן אָמַר יְדִיד ה' יִשְׁכֹּן לָבֶטַח עָלָיו חֹפֵף עָלָיו כָּל הַיּוֹם וּבֵין כְּתֵפָיו שָׁכֵן", שברכת בנימין בבנין בית המקדש בחלקו.
בעם ישראל ישנן שתי גישות. גישת יוסף לצאת לגלות אצל הגויים ומשם להפיץ את אור ה' לעומת גישתו של יהודה להיות אור לגויים מארץ ישראל. מי שיכריע איזו גישה תצליח הוא בנימין. במצרים הוא הצטרף ליוסף והתחילה גלות מצרים. בימי ירבעם הוא יתחבר ליהודה וזו המלכות שתוביל את עם ישראל.

תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

פרשת בשלח

פרשת בהר בחוקותי

ויקרא