פרשת שמות תשפ"א
בפרשת שמות (פרק ב ת פסוק י)
וַיִּגְדַּל הַיֶּלֶד וַתְּבִאֵהוּ לְבַת פַּרְעֹה וַיְהִי לָהּ לְבֵן וַתִּקְרָא
שְׁמוֹ משֶׁה וַתֹּאמֶר כִּי מִן הַמַּיִם מְשִׁיתִהוּ: וַיְהִי בַּיָּמִים הָהֵם
וַיִּגְדַּל משֶׁה וַיֵּצֵא אֶל אֶחָיו וַיַּרְא בְּסִבְלֹתָם וַיַּרְא אִישׁ
מִצְרִי מַכֶּה אִישׁ עִבְרִי מֵאֶחָיו: וַיִּפֶן כֹּה וָכֹה וַיַּרְא כִּי אֵין
אִישׁ וַיַּךְ אֶת הַמִּצְרִי וַיִּטְמְנֵהוּ בַּחוֹל: וַיֵּצֵא בַּיּוֹם
הַשֵּׁנִי וְהִנֵּה שְׁנֵי אֲנָשִׁים עִבְרִים נִצִּים וַיֹּאמֶר לָרָשָׁע לָמָּה
תַכֶּה רֵעֶךָ: וַיֹּאמֶר מִי שָׂמְךָ לְאִישׁ שַׂר וְשֹׁפֵט עָלֵינוּ
הַלְהָרְגֵנִי אַתָּה אֹמֵר כַּאֲשֶׁר הָרַגְתָּ אֶת הַמִּצְרִי וַיִּירָא משֶׁה
וַיֹּאמַר אָכֵן נוֹדַע הַדָּבָר: וַיִּשְׁמַע פַּרְעֹה אֶת הַדָּבָר הַזֶּה
וַיְבַקֵּשׁ לַהֲרֹג אֶת משֶׁה:
לכאורה
מאוד מוזרה תגובתו של הרשע "מי שמך לאיש שר ושופט עלינו". וכי כך טוען
עבד נרצה לפני בנו של פרעה? הרי ברור שהוא שר ושופט?
מניטו
מזכיר לנו כאן שמשה גדל עם שתי זהויות. מצד אחד הוא נולד לעמרם ויוכבד, וגם גודל
בינקותו על ידי אמו שנשכרה לכך על ידי בת
פרעה, מצד שני בנערותו הוא הועבר לחצר פרעה שם קיבל חינוך של האצולה המצרית כיאה
ליורש העצר.
ויגדל
משה ויצא אל אחיו, אין הגדרה בפסוק מי הם אחיו, וכאן מניטו מחדש שמשה יוצא לברר
לעצמו מי הם אחיו האם בני ישראל או שמא המצרים. מי מהם ימשיך את ההיסטוריה . ברגע
שהוא רואה את אכזריותו וחוסר מוסריותו של המצרי המכה את העברי, משה מחליט שהוא אח
לעברים המוכים (מכה איש עברי מאחיו).
למחרת
כשהוא מגלה שגם העברים מסוגלים לריב הוא מתרעם ומעיר לרשע. אבל אז הרשע מטיח בו:
"אם אתה משלנו, מי שמך שר ושופט?". אכן בחצר פרעה אתה שר ושופט, אבל אם
החלטת שאתה אחד משלנו, אצלנו אין לך זכויות יתר.
זה
גם מסביר את קביעתו של משה שעם ישראל לא יאמין שהוא שליח הגאולה. כפי שהוא טוען
"וַיַּעַן משֶׁה וַיֹּאמֶר וְהֵן לֹא יַאֲמִינוּ לִי וְלֹא יִשְׁמְעוּ
בְּקֹלִי כִּי יֹאמְרוּ לֹא נִרְאָה אֵלֶיךָ ה'" (שמות פרק ד, פס' א'). בני ישראל יודעים שיבוא
גואל , הרי יש להם קבלה מאבותיהם על כך : וַיַּשְׁבַּע יוֹסֵף אֶת בְּנֵי
יִשְׂרָאֵל לֵאמֹר פָּקֹד יִפְקֹד אֱלֹהִים אֶתְכֶם וְהַעֲלִתֶם אֶת עַצְמֹתַי
מִזֶּה: (בראשית פרק נ , פס' כה). אבל הם מחכים לגואל משורותיהם ולא לנסיך מצרי.
תגובות
הוסף רשומת תגובה