פרשת יתרו תשפ"א
וַיִּשְׁמַע
יִתְרוֹ כֹהֵן מִדְיָן חֹתֵן משֶׁה אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה אֱלֹהִים לְמשֶׁה
וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ כִּי הוֹצִיא ה' אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם: (שמות פרק יח)
בתחילת
פרשתנו מגיע יתרו כהן מדין להצטרף לבני ישראל. והרי ארבעים שנה שהה משה אצלו ובטח ניהלו
אינספור דיונים תיאולוגים, מה השתנה עכשיו?
זאת בדיוק שאלתו של רש"י:
וישמע יתרו - מה שמועה שמע ובא?
יתרו הוא מצאצאי אברהם והוא מכיר באל עולם כמו שמלכיצדק בן שם הכיר באל עולם, כפי
שקראנו ספר בראשית:
וּמַלְכִּי צֶדֶק מֶלֶךְ שָׁלֵם הוֹצִיא לֶחֶם וָיָיִן וְהוּא כֹהֵן לְאֵל
עֶלְיוֹן: וַיְבָרֲכֵהוּ וַיֹּאמַר בָּרוּךְ אַבְרָם לְאֵל עֶלְיוֹן
קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ: וּבָרוּךְ אֵל עֶלְיוֹן אֲשֶׁר מִגֵּן צָרֶיךָ
בְּיָדֶךָ וַיִּתֶּן לוֹ מַעֲשֵׂר מִכֹּל:(בראשית פרק יד).
אמנם אברהם ניסה להסביר:
וַיֹּאמֶר אַבְרָם אֶל מֶלֶךְ סְדֹם הֲרִמֹתִי יָדִי אֶל ה' אֵל עֶלְיוֹן
קֹנֵה שָׁמַיִם וָאָרֶץ: (בראשית פרק יד)
אבל האנושות עדיין לא בשלה לתפוס את המסר הזה שה' הוא הא-להים.
יתרו מאמין באל עליון בורא העולם ומנהיגו דרך חוקי הטבע: "כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה
אֱלֹהִים לְמשֶׁה וּלְיִשְׂרָאֵל עַמּוֹ", אבל עכשיו הוא מבין שיש
השגחה פרטית על עם ישראל :" כִּי הוֹצִיא ה' אֶת יִשְׂרָאֵל מִמִּצְרָיִם"
ולכן הגעת יתרו למחנה בני ישראל משמשת פתיח למתן תורה. כי זהו עיקר הלימוד של עשרת
הדברות. ה' מתגלה לבני האדם, לכל בני האדם ולא רק לישראל, כי גם הנוצרים וגם
המוסלמים מאמינים במתן תורה. ומה הבשורה הגדולה?
וַיְדַבֵּר אֱלֹהִים אֵת כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלֶּה לֵאמֹר: אָנֹכִי ה' אֱלֹהֶיךָ אֲשֶׁר
הוֹצֵאתִיךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים: (שמות פרק כ)
אותו
א-להים המוכר כבר כבורא הוא המנהל את ההיסטוריה. יתר על כן אי אפשר להגיע להכרת ה'
כי אם דרך ההיסטוריה של עם ישראל שמגלה את מעורבותו בעולם.
זאת ההכרה אליה מגיע יתרו:
וַיֹּאמֶר יִתְרוֹ בָּרוּךְ ה' אֲשֶׁר הִצִּיל אֶתְכֶם מִיַּד מִצְרַיִם
וּמִיַּד פַּרְעֹה אֲשֶׁר הִצִּיל אֶת הָעָם מִתַּחַת יַד מִצְרָיִם: עַתָּה
יָדַעְתִּי כִּי גָדוֹל ה' מִכָּל הָאֱלֹהִים כִּי בַדָּבָר אֲשֶׁר זָדוּ
עֲלֵיהֶם: (שמות פרק יח)
וככה
פותח רבי יהודה הלוי את ספרו "הכוזרי". החכם היהודי מציג א אמונתו בצורה
הבאה:
אמר לו החבר: אני מאמין באלהי אברהם יצחק ויעקב אשר הוציא את בני ישראל באותות
ובמופתים ממצרים.
ומלך כוזר מתפלא:
אמר הכוזרי: וכי לא היה לך לאמר אתה היהודי כי מאמין אתה בבורא העולם ומסדרו
ומנהיגו?
מעתה ברורה לנו תשובתו של רש"י בתחילת הפרשה:
וישמע יתרו - מה שמועה שמע ובא? קריעת ים סוף ומלחמת עמלק:
תגובות
הוסף רשומת תגובה