פרשת תרומה תשפ"א
בספר
שמות זכינו פעמיים להתגלותו של הבורא, ביציאת מצרים ובמתן תורה. אבל אין זה מצבו
הטבעי של העולם.
בעולם שנברא מותאם לבני האדם, יש צורך שהבורא יסתיר את נוכחותו. אחרת לא יהיה מקום
לאדם בעולם.
ומנגד
עולם בהסתרה הוא עולם שאין טעם לחיות בו, כמאמרו של רבי נחמן מברסלב: הנה הכל
אומרים שיש עולם הזה ועולם הבא. והנה עוה”ב אנו מאמינים שיש עולם הבא. אפשר יש גם
עוה”ז באיזה עולם ? כי כאן – נראה שהוא הגיהנום.
וכך אפשר להבין את המשנה באבות: רבי מאיר אומר כל העוסק בתורה לשמה, זוכה לדברים
הרבה. ולא עוד, אלא שכל העולם כלו כדאי הוא לו. מי שעסק בתורה הרבה מסוגל להבין למה העולם
כדאי, למרות שאדם רגיל אינו מרגיש בזה. כי רק מי שלמד תורה מסוגל לראות את השכינה
בעולם, ואז העולם הופך לכדאי וראוי.
הסיבה
שעדיין אין גילוי שכינה בעולם היא שיום השביעי של הבריאה עוד לא הגיע לסיומו. בששת
ימי המעשה נאמר ויהי ערב ויהי בוקר, אבל זה לא נאמר ביחס ליום השביעי. יום השביעי
אשר ברא א-להים לעשות = כדי שהאדם יעשה טרם הסתיים. ולכן ביום השביעי בו
הקב"ה נותן מקום לאדם לפעול בעולם, אין גילוי שכינה אלא שכינה בהסתרה.
על שבת נאמר שהיא ברית
"וְשָׁמְרוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הַשַּׁבָּת לַעֲשׂוֹת אֶת
הַשַּׁבָּת לְדֹרֹתָם בְּרִית עוֹלָם. בֵּינִי וּבֵין בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אוֹת הִוא לְעֹלָם כִּי שֵׁשֶׁת
יָמִים עָשָׂה יְהוָה אֶת הַשָּׁמַיִם וְאֶת הָאָרֶץ וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי
שָׁבַת וַיִּנָּפַש. (שמות ל"א)
מתי
כורתים ברית? כשיש אויב משותף אותו רוצים להכניע, או מטרה משותפת אותה רוצים
להשיג.
ומניטו הסביר שבקבלה מובא, שהמטרה המשותפת להקב"ה ולאדם היא לברוא עולם משותף
לשניהם. למרות שבפשטות:
* בעולמו של הקב"ה אין מקום לאדם.
* בעולמו של האדם אין מקום לאלהות.
כמשמעות הביטוי "שרגא בטיהרא מי מהני?", נר בצהרים הוא חסר משמעות, כך האדם אל מול הבורא.
בעולם
הזה ישנו אור קלוש מותאם לכלים המוגבלים שלנו. אור חזק יותר עלול לשבור את הכלים
שאין בהם כוח להכיל אותו. אבל הקב"ה בכל זאת חנן אותנו באור קלוש, כדי שנבין
שיש פוטנציאל לאור אדיר שהוא כרגע מוסתר מאיתנו.
זאת הסיבה שהציוויים על המשכן מלווים בציוויים על השבת. כי מטרת שניהם אחת היא,
להביא למפגש בין האדם ובין ה'. בניית המשכן באה כי ה' ביקש מקום להשרות את שכינתו בעולם.
וְעָשׂוּ לִי מִקְדָּשׁ וְשָׁכַנְתִּי בְּתוֹכָם: (שמות פרק כה )
תגובות
הוסף רשומת תגובה