פרשת כי תישא תשפ"א
בפשרתנו,
אחרי ההתפעלות הגדולה של יציאת מצרים ומתן תורה מגיע השבר הגדול של חטא העגל,
והקב"ה מציע לכלות את עם ישראל ולהתחיל מחדש את ההסטוריה.
וַיְדַבֵּר
ה' אֶל משֶׁה לֶךְ רֵד כִּי שִׁחֵת עַמְּךָ אֲשֶׁר הֶעֱלֵיתָ מֵאֶרֶץ
מִצְרָיִם: סָרוּ מַהֵר מִן הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר צִוִּיתִם עָשׂוּ לָהֶם עֵגֶל
מַסֵּכָה וַיִּשְׁתַּחֲווּ לוֹ וַיִּזְבְּחוּ לוֹ וַיֹּאמְרוּ אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ
יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם: וַיֹּאמֶר ה' אֶל משֶׁה רָאִיתִי
אֶת הָעָם הַזֶּה וְהִנֵּה עַם קְשֵׁה עֹרֶף הוּא: וְעַתָּה הַנִּיחָה לִּי
וְיִחַר אַפִּי בָהֶם וַאֲכַלֵּם וְאֶעֱשֶׂה אוֹתְךָ לְגוֹי גָּדוֹל: (שמות לב)
ורש"י
מביא את מדרש תנחומא:
שִׁחֵת
עַמְּךָ - שִׁחֵת הָעָם לֹא נֶאֱמַר אֶלָּא עַמְּךָ. עֵרֶב
רַב שֶׁקִּבַּלְתָּ מֵעַצְמְךָ וְגִיַּרְתָּם וְלֹא נִמְלַכְתָּ בִּי וְאָמַרְתָּ
טוֹב שֶׁיִּדְבְּקוּ גֵּרִים בַּשְּׁכִינָה הֵם שִׁחֲתוּ וְהִשְׁחִיתוּ.
האשמים
בחטא אינם בני ישראל בני אברהם יצחק ויעקב, אלא אותו ערב רב של גויים שחפצו לקשור
את גורלם בגורלם של בני ישראל, ומשה מדעתו קיבל אותם לשורות היוצאים.
ועתה
לכאורה מבקש משה רחמנות עליהם:
וַיְחַל משֶׁה אֶת פְּנֵי ה' אֱ-לֹהָיו וַיֹּאמֶר לָמָה ה' יֶחֱרֶה אַפְּךָ בְּעַמֶּךָ אֲשֶׁר הוֹצֵאתָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם
בְּכֹחַ גָּדוֹל וּבְיָד חֲזָקָה: לָמָּה יֹאמְרוּ מִצְרַיִם לֵאמֹר בְּרָעָה
הוֹצִיאָם לַהֲרֹג אֹתָם בֶּהָרִים וּלְכַלֹּתָם מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה שׁוּב
מֵחֲרוֹן אַפֶּךָ וְהִנָּחֵם עַל הָרָעָה לְעַמֶּךָ:
מעיר מניטו שעל פי הקבלה יש לשים לב בהבדלי הניקוד. הקב"ה מדבר על עַמְּךָ מנוקד בשוא , ומשה מדבר על עַמֶּךָ מנוקד בסגול.
הקב"ה
מדבר על הערב רב החוטא, ומשה מתפלל על בני אברהם יצחק ויעקב שלא חטאו בעגל. או שאם חטאו, חטאם אינו בעשייתו של העגל, אלא רק באי מניעת המעשה של הערב רב.
למה הערב
רב חטא? כי חסר להם כל ההכנה כל החינוך שבני ישראל קבלו מהאבות. הם הצטרפו בן רגע
לעם ישראל אבל אין להם את הזהות העברית של בני אברהם יצחק ויעקב. ולכן הם מסוגלים
להגיד: "אֵלֶּה אֱלֹהֶיךָ יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֶעֱלוּךָ מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם",
וזה מראה עד כמה הם לא הפנימו מי הם בני ישראל שלא היו טועים טעות גסה שכזאת להמיר
את ה' בבן אנוש.
הקב"ה
אומר למשה: עמך הערב רב חטא, תן לי לכלות אותם. ומשה טוען כנגד: תסלח להם כדי
להציל את בני ישראל. אם אתה מכלה את הערב
רב, אתה פוגע אנושות בעם ישראל.
חשוב לשים לב לטעמי הקריאה. שוב מחרון אפך והנחם על הרעה, פסיק, לעמך.
אתה חייב
לסלוח לערב רב למען עמך בני ישראל. כי הרי הם ירדו למצרים כדי להעלות עמם את הגרים
האלה. ואם תכלה אותם יצטרכו בני ישראל שהם עמך, לחזור להשתעבד שוב למצרים כדי
להצליח במשימה לגאול גם את נציגי הגויים בגאולתם.
וככה
מסביר מניטו את הפתיחה לליל הסדר: "כל דצריך ייתי ויפסח". כל מי שמרגיש
שמקומו אתנו, מוזמן להצטרף, כמובן לאחר גיור כהלכה.
תגובות
הוסף רשומת תגובה