פרשת אחרי מות קדושים
פרשה שלנו
מצאנו:
וּשְׁמַרְתֶּם
אֶת חֻקֹּתַי וְאֶת מִשְׁפָּטַי אֲשֶׁר יַעֲשֶׂה אֹתָם הָאָדָם וָחַי בָּהֶם אֲנִי
ה'. (ויקרא פרק יח ה')
כדי
לבאר פסוק זה מביא ה"תורה תמימה" את הברייתא הבאה שמופיעה מספר פעמים
בש"ס:
"רבי מאיר אומר מנין שאפילו נוכרי ועוסק בתורה שהוא ככהן גדול? תלמוד לאמר:
אשר יעשה אותם האדם וחי בהם. כהנים ולוים וישראלים לא נאמר, אלא אדם. הא למדת שאפילו
נוכרי ועוסק בתורה הרי הוא ככהן גדול" (ב"ק לח/א)
לכאורה
לימוד זה סותר את הבנת הגמרא ביחזקאל. הנביא אמר:
אַתֵּן צֹאנִי צֹאן מַרְעִיתִי אָדָם אַתֶּם אֲנִי אֱ-לֹהֵיכֶם (יחזקאל לד ל"א)
והגמרא מסבירה:
רבי שמעון בן יוחי אומר קבריהן של עובדי כוכבים אין מטמאין, שנאמר ואתן צאני צאן
מרעיתי אדם אתם. אתם קרויין אדם ואין עובדי כוכבים קרויין אדם. (בבא מציעא קיד/ב
)
יהודים רבים ואפילו מאוד "דתיים" מסיקים מכאן שרק היהודים ראויים להיקרא
אדם. אבל מניטו מדגשי שמדובר בבורות וחוסר הבנה במהות התורה שניתנה לישראל.
התוספות במסכת סנהדרין מדגישים:
"ורבנו תם מפרש דיש חילוק בין אדם להאדם" (תוספות על סנהדרין נט/א)
"אדם"
מתייחס לשושלת שמובילה מאדם למשיח ורק היא מחויבת בכל המצוות שבתורה. בעוד ש"האדם" מתייחס לכלל האנושות שמחויבת
רק בשבע מצוות בני נח. וביחזקאל כתוב אדם ולא האדם. בשונה ממה שמופיע בפרשה שלנו: "אשר
יעשה אותם האדם וחי".
לומדים
אם כן מהברייתא שני לימודים:
1. כל אדם אפילו גוי כיון שעוסק בתורה יכול להדמות לכהן הגדול.
2. לא כתוב נוכרי שלומד תורה אלא נוכרי שעוסק בתורה, כלשון הפסוק: אשר יעשה
אותם האדם וחי בהם.
ומהי
אותה תורה שעל הגויים לקיים? הרי אלו שבע מצוות בני נח. וכך באמת דבריו של רבי
מאיר בברייתא שהבאנו:
"היה רבי מאיר אומר: מניין שאפילו עובד כוכבים ועוסק בתורה שהוא ככהן גדול?
שנאמר אשר יעשה אותם האדם וחי בהם. כהנים לוים וישראלים לא נאמר, אלא האדם. הא
למדת שאפילו עובד כוכבים ועוסק בתורה הרי הוא ככהן גדול. התם בשבע מצות דידהו"
(סנהדרין נט/א)
ולכך
מתכוונים כשמדברים על כת"ר התורה. כתר בגמטריה 620. והכתר שלם רק
כשישראל עוסקים בתרי"ג (613) מצוות שלהם והגויים בשבע מצוות בני נח שלהם.
ולכן אין כאן אמירה גזענית שרק ישראל קרואים אדם, אלא אמירה שכל אחד שממלא את התפקיד
המוטל עליו בין יהודי בין גוי תורם לגילוי כתרה של תורה.
תגובות
הוסף רשומת תגובה