פרשת עקב תשפ"א

 להורדה בפורמט PDF

פרשתנו "והיה עקב תשמעון" מתחילה באמצע פרק ז' , אבל בתחילת הפרק שעוד שייך לפרשת "ואתחנן" מופיעה הסיבה לבחירתו של עם ישראל כפתיח לפרשה שלנו:
(ו) כִּי עַם קָדוֹשׁ אַתָּה לה' אֱ-לֹהֶיךָ בְּךָ בָּחַר ה' אֱ-לֹהֶיךָ לִהְיוֹת לוֹ לְעַם סְגֻלָּה מִכֹּל הָעַמִּים אֲשֶׁר עַל פְּנֵי הָאֲדָמָה: (ז) לֹא מֵרֻבְּכֶם מִכָּל הָעַמִּים חָשַׁק ה' בָּכֶם וַיִּבְחַר בָּכֶם כִּי אַתֶּם הַמְעַט מִכָּל הָעַמִּים: (ח) כִּי מֵאַהֲבַת ה' אֶתְכֶם וּמִשָּׁמְרוֹ אֶת הַשְּׁבֻעָה אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֵיכֶם הוֹצִיא ה' אֶתְכֶם בְּיָד חֲזָקָה וַיִּפְדְּךָ מִבֵּית עֲבָדִים מִיַּד פַּרְעֹה מֶלֶךְ מִצְרָיִם: (דברים פרק ז)

ישנן מספר סיבות לבחירת עם ישראל:

א. היותנו בניהם של אברהם יצחק ויעקב.

ב. בדומה לאברהם שיצא מגלות אור כשדים לחזור לארץ ישראל.

מניטו היה מדגיש רבות שכבר תרח החל במסע לארץ ישראל לפני הציווי לאברהם. כי משפחת אברהם מקורה בארץ ישראל, והימצאותם באור כשדים היתה מסיבת גלות קדומה, שבימיו החלו לצאת ממנו ולחזור הביתה.

וכדברי המדרש באיכא רבתי (מדרש רבה איכה - הקדמה פסקה א):
בת גלים בת גולים ברתיהון דגלוואי (בת גלים = בתם של גולים) בתו של אברהם אותו שכתוב בו (בראשית י"ב) ויהי רעב בארץ וירד אברם מצרימה בתו של יצחק שכתוב בו (שם כ"ו) וילך יצחק אל אבימלך מלך פלשתים גררה בתו של יעקב שכתוב בו (שם כ"ח) וילך פדנה ארם. המיוחד באמונת ישראל היא האמונה בסיומה של הגלות.

והעניין חשוב כי זהי מציאותה של עם ישראל אבל גם של כלל האנושות. כל מציאות האדם היא מציאות של גלות. מאז חטא אדם הראשון ועונש הגירוש מגן עדן, האנושות כולה במצב של גלות. כמובא באותו מדרש (מדרש רבה איכה - הקדמה פסקה ד):

רבי אבהו פתח (הושע ו') והמה כאדם עברו ברית זה אדם הראשון אמר הקב"ה אדם הראשון הכנסתי אותו לגן עדן וצויתיו ועבר על צוויי ודנתי אותו בגירושין ובשילוחין וקוננתי עליו איכה.
אף בניו הכנסתי אותם לא"י שנאמר (ירמיה ב') ואביא אתכם אל ארץ הכרמל וצויתים שנאמר (ויקרא כ"ד) צו את בני ישראל ועברו על צוויי שנאמר (דניאל ט') וכל ישראל עברו את תורתך ודנתי אותם בגירושין שנאמר (הושע ט') מביתי אגרשם ודנתי אותם בשילוחין שנאמר (ירמיה ט"ו) שלח מעל פני ויצאו וקוננתי עליהם איכא ישבה בדד:

והיות שעם ישראל יצא ממצרים הוא יכול להיות אור לגוים להראות לעולם שיש תקווה, ניתן לצאת מהגלות ולחזור לגן העדן.

ומסיבה זאת אנו פותחים את תפילתנו תפילת העמידה בברכת "גואל ישראל".
לא ברוך אתה ה' בורא העולם, אל ברוך אתה ה' גואל ישראל. אם הקב"ה מופיע רק כבורא העולם מי אני שאבקש ממנו לשנות רצונו? איזה זכות יש לי להתפלל?
אבל אם ה' הוא הגואל אזי יש תקווה ואפשר לעמוד בתפילה ולבקש על השיבה לעדן.


תגובות

פוסטים פופולריים מהבלוג הזה

פרשת בשלח

פרשת בהר בחוקותי

ויקרא