פרשת בראשית תשפ"ב
מניטו היה מדגיש את הפער הקיים בין תכניתו של הקב"ה בבריאת העולם לבין
הבריאה בפועל. ואנו נצטמצם ונדון בפער הזה
בבריאת היום הששי.
התכנית מופיעה בפרק א, פסוק כ"ד
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים תּוֹצֵא הָאָרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה לְמִינָהּ בְּהֵמָה
וָרֶמֶשׂ וְחַיְתוֹ אֶרֶץ לְמִינָהּ וַיְהִי כֵן:"
מניטו גם היה מסביר שהביטוי "ויהי
כן" אין משמעותו שנעשה בדיוק מה
שתוכנן אלא כן = בערך. ועובדא היא שבפסוק הבא שמפרט את "ויהי כן" מופיע:
"וַיַּעַשׂ אֱלֹהִים אֶת חַיַּת הָאָרֶץ לְמִינָהּ וְאֶת הַבְּהֵמָה
לְמִינָהּ וְאֵת כָּל רֶמֶשׂ הָאֲדָמָה לְמִינֵהוּ וַיַּרְא אֱלֹהִים כִּי
טוֹב:
אם נעיין היטב נשים לב שיש פרט חסר. התוכנית דברה על ארבעה סוגים של בעלי חיים:
1. נפש חיה, 2. בהמה, 3. רמש, 4. חיתו
ארץ.
לעומת התוכנית, אנו רואים בביצוע רק שלשה בעלי חיים:
1. חית הארץ, 2. בהמה , 3. רמש.
נפש החיה זה האדם , ואת היצור הזה אין בכוחה של הארץ להוציא אותו מכיון שאיננו
רק גוף אלא יש בו גם נשמה. והארץ לא תוכל להוציא מתוכה משהו שהוא במהותו מעבר לה. ולכן
הקב"ה ממשיך:
"וַיֹּאמֶר
אֱלֹהִים נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ וְיִרְדּוּ בִדְגַת
הַיָּם וּבְעוֹף הַשָּׁמַיִם וּבַבְּהֵמָה וּבְכָל הָאָרֶץ וּבְכָל הָרֶמֶשׂ
הָרֹמֵשׂ עַל הָאָרֶץ: וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ
בְּצֶלֶם אֱלֹהִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם:"
עד עכשיו הפקודה היתה "תוציא הארץ...", אבל כאן זה בלתי אפשרי ולכן נדרשת
מעורבותו הישירה של הבורא כדי לברוא את האדם.
האם הארץ ניסתה להוציא נפש חיה? כן בהחלט. אם נחזור ליום חמישי התכנית היתה:
"וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים יִשְׁרְצוּ הַמַּיִם שֶׁרֶץ נֶפֶשׁ חַיָּה וְעוֹף
יְעוֹפֵף עַל הָאָרֶץ עַל פְּנֵי רְקִיעַ הַשָּׁמָיִם:"
וכאן מצאנו שהארץ הולידה יותר מהתכנון:
"וַיִּבְרָא אֱלֹהִים אֶת הַתַּנִּינִם הַגְּדֹלִים וְאֵת כָּל נֶפֶשׁ
הַחַיָּה הָרֹמֶשֶׂת אֲשֶׁר שָׁרְצוּ הַמַּיִם לְמִינֵהֶם וְאֵת כָּל עוֹף כָּנָף
לְמִינֵהוּ .
נוסף על הדגים ועופות מופיעים גם תנינים גדולים, ורש"י מפרש: נחש.
אם נזכור את פרק ב' הנחש הקדמוני הולך על שתים בקומה זקופה וגם מדבר.
מניטו היה מסביר שהתנין-נחש הוא האדם הטבעי שהארץ מסוגלת להוציא. אבל הוא חסר נשמה
וחוש מוסרי. הוא בריאת בוסר שגם מגיחה לאויר העולם טרם זמנה (ביום ה' ולא ביום
ו'), ואינו מסוגל לתקן את העולם .
האדם הנאנדרטלי הזה שייך לפרה-היסטוריה. הוא לא נכחד לגמרי , אולי אפשר לראות
בנאצים סוג של אדם טבעי כזה. אבל רק אדם הראשון בעל הנשמה והיכולת המוסרית הוא
האדם נזר הבריאה שעליו מוטל התפקיד לרדות בעולם ולשכלל אותו.
תגובות
הוסף רשומת תגובה