פרשת נח תשפ"ב
פרשתנו פותחת
"אֵלֶּה תּוֹלְדֹת נֹחַ נֹחַ אִישׁ צַדִּיק תָּמִים הָיָה בְּדֹרֹתָיו
אֶת הָאֱ-לֹהִים הִתְהַלֶּךְ נֹחַ: וַיּוֹלֶד נֹחַ שְׁלשָׁה בָנִים אֶת שֵׁם אֶת
חָם וְאֶת יָפֶת": (בראשית ו, ט )
ואנו מקובלים ששמה של הפרשה נגזר מהמילה הראשונה בעלת משמעות . פרשתנו אם כן
היתה צריכה להיקרא תולדות, אלא שבפועל נדרש להמתין עד ל- "וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת
יִצְחָק בֶּן אַבְרָהָם אַבְרָהָם הוֹלִיד אֶת יִצְחָק".(בראשית כה), כדי
שהפרשה תקבל את השם הזה.
המילה תולדות מופיעה 13 פעם בתורה. זאת מילת מפתח לפי מניטו היות שעניינה של
התורה איננו בדברי הימים= סיפורי ההיסטוריה, אלא בתולדות= הולדת הזהות המשיחית
שתביא את העולם לתעודתו ולגאולתו.
בבריאת העולם מצאנו כתיב מלא עם שני ו"וים:
אֵלֶּה תוֹלְדוֹת הַשָּׁמַיִם וְהָאָרֶץ בְּהִבָּרְאָם בְּיוֹם עֲשׂוֹת ה'
אֱל-ֹהִים אֶרֶץ וְשָׁמָיִם: (בראשית פרק
ב, ד).
מכאן ואילך כל מופע של המילה תולדות הוא חסר וכולל ו"ו יחידה.
יוצאת מן הכלל לידתו של ישמעאל:
ו"ְאֵלֶּה תֹּלְדֹת יִשְׁמָעֵאל בֶּן אַבְרָהָם אֲשֶׁר יָלְדָה הָגָר
הַמִּצְרִית שִׁפְחַת שָׂרָה לְאַבְרָהָם": (בראשית פרק כה,יב),,
שם מופיעה המילה חסרת שני ו"וים.
ורק באילן היוחסין של דָּוִד בֶּן יִשַׁי ... מְשִׁיחַ אֱלֹהֵי יַעֲקֹב נמצא שוב את
המילה תולדות בכתיב המלא:
(יח) וְאֵלֶּה תּוֹלְדוֹת פָּרֶץ פֶּרֶץ הוֹלִיד אֶת חֶצְרוֹן: (רות פרק ד,יח)
אברהם מתחיל את עם ישראל אבל הוא עדיין לא ישראל, הוא עתיד להוליד את ישמעאל
גם יצחק איננו ישראל, והוא מוליד גם את עשו.
ורק יעקב יזכה שתופיעה דרכו הזהות הישראלית לאחר שקליפת ארם שבישמעאל ועשו נפרדה
ממנו.
שורש הבירור בסוף פרשתנו.
"וְאֵלֶּה תּוֹלְדֹת תֶּרַח תֶּרַח הוֹלִיד אֶת אַבְרָם אֶת נָחוֹר וְאֶת
הָרָן וְהָרָן הוֹלִיד אֶת לוֹט: (כח) וַיָּמָת
הָרָן עַל פְּנֵי תֶּרַח אָבִיו בְּאֶרֶץ מוֹלַדְתּוֹ בְּאוּר כַּשְׂדִּים:...
(לא) וַיִּקַּח תֶּרַח אֶת אַבְרָם בְּנוֹ וְאֶת לוֹט בֶּן הָרָן בֶּן בְּנוֹ
וְאֵת שָׂרַי כַּלָּתוֹ אֵשֶׁת אַבְרָם בְּנוֹ וַיֵּצְאוּ אִתָּם מֵאוּר
כַּשְׂדִּים לָלֶכֶת אַרְצָה כְּנַעַן וַיָּבֹאוּ עַד חָרָן וַיֵּשְׁבוּ
שָׁם: (לב) וַיִּהְיוּ יְמֵי תֶרַח חָמֵשׁ שָׁנִים וּמָאתַיִם שָׁנָה וַיָּמָת
תֶּרַח בְּחָרָן": (בראשית פרק
יא)
משפחת אברהם העברי (צאצאי עבר בנו של שם) גלתה מארץ כנען לאשור. ותרח מתחיל
בתהליך שיבת ציון לאחר שהרן הושלך לכבשן האש ע"י נמרוד האימפרטור, מעשה שהביא
לכליה של שליש מהמשפחה (אברהם,נחון,הרן).
ההסטוריה המודרנית מלמדת אותנו שרצח שליש מעם ישראל בכבשנים מביא את העם לצאת
מהגלות בדרך חזרה לארץ ישראל. אלא שהרבה מהיוצאים אינם מגיעים לסוף המסלול ונתקעים
בגלות אחרת ששמה ארם או בסיכול אותיות אמר(יקה), ורק מעטים מגיעים
לארץ ישראל להמשיך את ההיסטוריה של עם ישראל.
תגובות
הוסף רשומת תגובה