פרשת ראה
רעיון מפרשת הע
ממשנתו של הרב יהודה אשכנזי מניטו
מוגש ע"י אריאל אסף
פרשתנו
מסתיימת ב-
(טז) שָׁלוֹשׁ פְּעָמִים בַּשָּׁנָה יֵרָאֶה כָל זְכוּרְךָ אֶת פְּנֵי ה' אֱ-לֹהֶיךָ
בַּמָּקוֹם אֲשֶׁר יִבְחָר בְּחַג הַמַּצּוֹת וּבְחַג הַשָּׁבֻעוֹת וּבְחַג
הַסֻּכּוֹת וְלֹא יֵרָאֶה אֶת פְּנֵי ה' רֵיקָם: (דברים פרק טז)
שלש פעמים בשנה נפגשים כל ישראל פנים אל פנים בחצרות בית ה'. זאת אבן יסוד לאחדות
האומה הבנויה שבטים שבטים.
בעבר היה העולם מורכב מעמים ומשבטים. עם הזמן הם העבירו את השם שלהם לארץ בה הם
התישבו. היום השם מציין את התושבים שגרים באותה ארץ ולא עוד את בני העם המקורי.
לדוגמא: היו שבטים פרנקים (FRANCS) שנתנו את שמם לחבל ארץ בו בם התישבוFRANCE (צרפת). והיום LES FRANCAIS (הצרפתים) הם תושבי אותה ארץ הנוכחיים ללא קשר
לעם המקורי. יש צרפתים ממגוון מוצאים וממגוון דתות ודעות והם אינם מרגישים קשר לעם
או לתרבות של שבטי הפרנקים הקדמונים.
מקור
הופעת העמים וארצותיהם נעוץ בחטא מגדל בבל.
כמאמר הפסוק:
"אֵלֶּה בְנֵי שֵׁם לְמִשְׁפְּחֹתָם לִלְשֹׁנֹתָם בְּאַרְצֹתָם לְגוֹיֵהֶם:
אֵלֶּה מִשְׁפְּחֹת בְּנֵי נֹחַ לְתוֹלְדֹתָם בְּגוֹיֵהֶם וּמֵאֵלֶּה נִפְרְדוּ
הַגּוֹיִם בָּאָרֶץ אַחַר הַמַּבּוּל:"ספר (בראשית פרק י)
העם
היחיד שלא נפגע הוא עם ישראל שעדיין לא הופיע אז בעולם, ולכן ארצו לא נקראת ישראל כשמו
אלא נותרה ארץ ישראל (או בימינו מדינת ישראל).
קיים
הבדל מהותי בין שבטים ובין עמים. עמים מתאגדים להגן על אינטרסים משותפים
(ביטחון,כלכלה, וכדו'...), בעוד שקהילות מתאספות סביב אידאל משותף.
ברוב העמים יש אחדות בעם להגן ולשמור על האינטרסים המשותפים, אבל יש פילוג בין
הקהילות שמרכיבות את העם כי לכל קהילה יש אידאל שונה.
עם ישראל מציג תמונת ראי לתופעה הזאת. מה
שמחבר את העם הוא האידאל המשותף בעוד שלכל קהילה יש אינטרס משלה. לכן כל פעם
שאידאל חדש מחליף את התורה, אחדות האומה נעלמת.
לשמירת
האחדות נועדו חגי העלייה לרגל. זה מעין מה שקורה היום בכותל שכולם מגיעים להתפלל
ביחד במקום אחד למרות השונות בין הקהילות.
תגובות
הוסף רשומת תגובה